Doosan lanceert nieuwe 20 tons Stage V rupsgraafmachines
Doosan heeft lancering aangekondigd van de verschillende nieuwe rupsgraafmachines van 20 ton. Dit zijn onder meer de eerste 21-tons rupsgraafmachines van Doosan. De nieuwe modellen zijn de DX210-7, DX210NLC-7 en de DX210LC-7. Daarnaast zijn er ook nog de twee zwaardere modellen namelijk de DX245NHD-7 en de DX235LCR-7.
Keuze uit 21 tons machineconfiguraties
De nieuwe DX210-7, DX210NLC-7 en de DX210LC-7 modellen hebben allemaal de keuze uit lange, smalle of lange en brede rupsen. De nieuwe DX210-7 is ideaal om te gebruiken waar een lagere bodemdruk vereist is en doordat de machine zo compact is, is het erg makkelijk om in krappe ruimtes te werken of de machine te transporteren. De DX210NLC-7 heeft een lange rupsopstelling die vergelijkbaar is met het zwaardere model namelijk de Doosan DX235LC.
Nieuwe zware machine
De nieuwe DX245NHD-7 rupsgraafmachine met een gewicht van wel 25 ton is geschikt voor de meest lastige toepassingen. Hoewel het een echte 25 tonner is bevat de machine de onderwagencomponenten van de 30 tons klasse. De onderwagencomponenten die voor deze machine worden gebruikt uit de zwaardere klasse zijn de kettingen, rollen, tandwielen en het chassis. Op deze manier wordt de levensduur van de machine verlengt en kan hij extra zware klussen gemakkelijk aan.
Doosan voegt met de DX245NHD-7 rupsgraafmachine een extra model toe aan de reeks rupsgraafmachines, waardoor ze hun aanbod weer vergroten. Wat de naam van de machine betreft staat de ‘N’ voor Narrow Track en de ‘HD’ voor Heavy Duty, daarmee wordt aangegeven dat de machine tegen uitdagende klussen kan. Plus het smalle ontwerp van de machine waardoor je niet veel ruimte nodig hebt om te werken en kan hij makkelijker getransporteerd worden, de machine heeft slecht een transportbreedte van 2,54 meter.
Graafmachine voor kleine ruimtes
De nieuwe DX235LCR-7 rupsgraafmachine heeft een kleine radius, biedt hele goede graafprestaties, is flexibel, gemakkelijk te bedienen en heeft lage onderhoudskosten. De machine heeft een kleine draaicirkel van maar 2310 millimeter. Doosan ziet dat er steeds meer vraag komt naar machines met een kleine draaicirkel voor werkzaamheden in stedelijke gebieden en kleine ruimtes, de DX235LCR-7 voldoet precies aan deze opkomende vraag.
De trend van machines met een kleinere draaicirkel komt doordat er steeds meer huizen gebouwd moeten worden in binnenstedelijk gebied waar er niet veel ruimte is om je vrij te bewegen.
Nieuwe tiltrotator-modus
Er is een nieuwe draaikantelstuk-modus op het bedieningspaneel van alle nieuwe Doosan graafmachines van 20 ton, deze kan worden geselecteerd om een optimalisatie voor de hydraulische stroom te kunnen garanderen. Dit helpt bij de veiligheid en nauwkeurigheid wanneer je werkt met de draaikantelstuk en de tegendruk te elimineren. Deze nieuwe modus is een speciale tweerichtingstroommodus, maar wordt door de EPOS beheerd als een eenrichtingsstroommodus met directe terugkeer naar de tank in elke richting, om tegendruk te voorkomen en de stroom plus controleerbaarheid te vergroten.
Nieuwe Stage V motor
Alle nieuwe Doosan modellen worden aangedreven door de nieuwste generatie Doosan DL06V zescilinder dieselmotor, die een vermogen levert van 124kW (166 pk) bij 1800 tpm, 131 kW (176 pk) bij 1800 tpm en 141 kW (189 pk) bij 1900 RPM in respectievelijke de drie DX210, de DX245NHD-7 en de DX235LCR-7 graafmachines.
De DL06V-motor biedt een nieuwe oplossing richting de strengere eisen van de overheid. Hij voldoet volledig aan de Stage V voorschriften, heeft geen uitlaatgasrecirculatie (EGR), die de hoeveelheid beschikbare lucht tijdens de verbranding verhoogt, de temperatuur van het proces verhoogt en de hoeveelheid geproduceerde deeltjes aanzienlijk vermindert. Dit wordt gecombineerd met superefficiënte DOC/DPF+SCR-nabehandelingstechnologie om minimale emissie te garanderen. Dankzij de nieuwe technologie is het onderhoud van het roetfilter (DPF) aanzienlijk verminderd, er is nu geen onderhoud meer nodig aan het roetfilter totdat de machine 8000 uren heeft gewerkt.
Nieuwe zwaardere contragewichten voor het werken met een draaikantelstuk
Een van de nieuwe kenmerken van de Doosan DX245NHD-7 is een standaard contragewicht van 5 ton waardoor de machine bijzonder geschikt is voor het werken met zwaardere aanbouwdelen zoals bijvoorbeeld een draaikantelstuk. Het zwaardere contragewicht draagt ook bij aan een hogere hef- en graafcapaciteit.
Ondanks de compacte afmetingen van de machines biedt de Doosan DX235LCR-7 rupsgraafmachine een uitstekende hefprestatie en deze wordt nog verder verbeterd omdat ook deze machine als optie heeft om een zwaarder contragewicht erop te zetten. Doosan heeft ook het ontwerp van de standaard en optionele contragewichten geüpdatet zodat het voor de service beter toegankelijk is en zo onderhoudswerkzaamheden makkelijker en sneller kunnen worden gedaan. Naast de geoptimaliseerde stabiliteit en grotere hefcapaciteit, is het optionele zwaardere contragewicht ook bijzonder geschikt voor het werken met zwaardere aanbouwdelen zoals een tiltrotator.
Alle vijf de nieuwe 20-tons modellen zijn voorzien van een nieuw slim hydraulisch systeem welke een verbetering van ongeveer 30% in aanbouwdelen biedt in vergelijking met eerdere modellen. Het nieuwe systeem past een slimme hydraulische technologie toe voor een optimale verdeling van het hydraulisch gedeelte wanneer zowel de arm als het aanbouwdeel tegelijkertijd werken. Dit komt tot stand door een nieuwe prioriteitsklep en een extra hydraulische leiding welke zorgt voor een continue hydraulische stroom naar het aanbouwdeel, zelfs wanneer de arm wordt gebruikt.
Nieuwe zwenksmoorfunctie
Een andere standaard nieuwe functie is de zwenksmoorfunctie. Deze minimaliseert het schudden tijdens een zwenkbeweging bij het optillen van een object. Hierdoor wordt de veiligheid van werknemers nog beter gewaarborgd. Wanneer deze functie wordt geactiveerd verdwijnt de overschrijding, waardoor de machine vloeiend de maximale zwenksnelheid kan bereiken, waardoor hij tijdens de draaiomkering niet schokt op het moment van stoppen en resulteert in een soepele stop. De nieuwe graafmachines hebben standaard een nieuwe hijs-oog welke deel uitmaakt van het gietstuk voor de duwstang bij de bakbevestiging aan het uiteinde van de arm. Het nieuwe hijs-oog heeft een capaciteit van 5 ton en heeft een speciale bus-inzet om vervorming van het hijs-gat te voorkomen.
SPC3 slimme stroomregelaars
Het verbeterde brandstofverbruik van de DL06V-motor in combinatie met een nieuwe hydraulische hoofdklep en de nieuwe generatie SPC3 (Smart Power Controls) zorgt voor een grotere brandstofbesparing. Er zijn nu vier vermogensmodussen (P+, P, S of E) beschikbaar op de nieuwe modellen welke de bediening van de graafmachines helpen te vereenvoudigen en zowel in eenrichtings- als in tweerichtingsmodus kunnen worden ingesteld. Bovendien maken de nieuwe modellen DX210-7. DX210NLC-7 en de DX210LC-7 gebruik van het hydraulisch systeem dat wordt gebruikt op het zwaardere DX225LC-5 model van Doosan. Hierdoor haalt de machinist de snelst mogelijke reactie, precisie en hydraulische capaciteit om zijn werk uit te voeren.
Verhoogd comfort en controleerbaarheid
De ultramoderne cabine van de nieuwe graafmachines blinkt uit in ruimte en ergonomie waardoor het comfort en bedieningsgemak voor de machinist naar een hoger level worden getild. Naast een nieuwe stoel van hoge kwaliteit een uitstekende bestuurbaarheid en hoge precisie in alle toepassingen, biedt de verbeterde cabine standaard meer functies dan andere machines op de markt.
Belangrijke nieuwe functies in en rond de cabine:
– Doosan Smart touch nieuwe 8-inch touchscreen
– DAB audio hands-free en Bluetooth
– Doosan Smart Key (steutelloos startsysteem en deurontgrendeling op afstand)
– Kunstleren stoel (verwarmen en koelen als optie)
– Parallel ruitenwissersysteem
– Nieuw ontworpen pedalen
– Verbeterde luchtstroom voor ontdooien en airconditioning
– Standaard 8x LED lampen (4x meer LED lampen als optie)
– AVM (around view monitor) 360 graden camera
– Optie: Ultrasonische detective van obstakels (niet als optie voor de DX235LCR-7)
Doosan connect
Alle nieuwe modellen van 20 ton worden standaard in de fabriek geïnstalleerd met Doosan connect. Dit is een tool welke speciaal ontworpen is voor de Doosan reeks en uitgebreide informatie geeft over de machineprestaties in een dubbele modus (satelliet, mobiel netwerk). Het biedt een online gebaseerde oplossing voor het wagenpark die zeer nuttig is voor het beheren van de prestaties en veiligheid van de machines en het bevorderen van preventief onderhoud.